Heras, aynı zamanda Pujol’un “The Dilemma of Timbre on the Guitar” adlı eserinden de,
Tarrega’nın, tırnak kullanımı konusunda, Aguado’dan Sor’a dogru bir gelisim geçirdigi
sonucunu çıkarttıgını belirtmektedir.15
Arastırmacı Adrian Ruiz Espinos’un “Francísco Tarrega 1852-2002, Biografía
Official” adlı kitabında, Tarrega’nın parmak ucu kullanımı hakkında ilgi çekici ayrıntılar yer
almaktadır. Tarrega Okulunun en önemli temsilcilerinden ve aynı zamanda Tarrega’nın iyi
ögrencilerinden biri olan Valencia’lı Josefina Robledo, tarihi bir tanıklıkta bulunmaktadır:16
“...maestro çalıyordu, kendinden geçmis gibiyken eliyle istem dısı bir hareket
yaptı ve tırnagı kırıldı; çalmaya devam edemedi. O gün çok sevdigi gitarını
çalamadıgı için çok huzursuz bir gün geçirdi. Bir sonraki gün sessizlige ve
sıkıntıya dayanamayıp, tırnaksız parmagına ragmen egzersiz yapmaya
basladı. O zaman bir sürprizle fark etti ki, tırnagı olmayan parmagıyla
digerlerinkinden daha net ve saf bir ses çıkartabiliyordu. Birkaç deneme ve
incelemeden sonra düsünüp tasındı, tırnaklarını kesti; teknigini degistirmek
zorunda kaldı. Yeni teknigini gitarın sesini tinsellestirene kadar arıtmak için,
sag elinin parmak ucuna gerekli sertligi vererek, ilk titresimi etkilemeden,
tırnakla dokunmadan, önceki sag el pozisyonunu biraz degistirerek adapte etti.
Bu yeni teknigiyle çıkardıgı ses, vihuela sesinden daha çok, arpın çıkarttıgı
tatlı sese benziyordu...”
Espinos, çalısmasında Tarrega’nın ögrencilerinden Domingo Prat’ın “Diccionario de
Guitarristas” adlı eserinde, ögretmeni Tarrega’nın arteriosclerosis* rahatsızlıgından dolayı
tırnaklarını kesmek zorunda kaldıgını belirtmistir. Prat, eserinde bu durumu söyle
açıklamaktadır:
“Saglıklı bedeni arteriosclerosis rahatsızlıklarını hissetmeye baslar,
duyarlılıgını kaybederek tırnakları sertlesip degisiyor ve parmak uçlarından
ayrılarak bozuluyorlardı, bu yüzden tırnaklarını kesmek zorunda kalır.”
Benzer bir bilginin 5 ciltlik _spanyol Müzik Tarihi Ansiklopedisi’nde de yer aldıgı
görülmektedir. Söz konusu bölümü hazırlayan Carlos Gomez Amat, hastalıgından dolayı
tırnaklarını kaybeden Tarrega’nın, bu durum karsısında gitarı bırakmak yerine, yeni bir teknik
15 Jesuo de las HERAS, “Tárrega, His Life and His Music”, önce verildi.
16 Adrian Ruiz ESPINOS, “Como Interpretar a Tárrega” (Tárrega’yı Yorumlamak)
http://guitarra.artelinkado.com/guitarra/interpretar_Tárrega.htm
* arteriosclerosis: Arter çeperinde yag birikmesi.
gelistirdiginden söz etmektedir. Amat, parmak ucuyla çalmaya dayanan yeni teknigin,
müzikal ifadeyi güçlendirdigine ve müzikal deger kazandırdıgına dikkat çekmektedir.17
Espinos, Tarrega’nın diger ögrencisi Pujol’un, Prat’ın açıklamalarını ustasının anısına
yapılan bir hakaret olarak algıladıgını belirtmektedir. Pujol’un Prat’ın görüsünden duydugu
rahatsızlıgın nedeninin, tırnak ve parmak ucu kullanımı ile ilgili Tarrega’nın çalısmalarının
varlıgı ve çabalarından dolayı oldugu düsünülebilir. Pujol, ögretmeninin biyografisini anlattıgı
“Tarrega - Ensayo biográfico” adlı kitabında Tarrega’nın fiziki görüntüsü ve tırnak kullanımı
ile ilgili sunları belirtmektedir;
“Tarrega, Valencia bölgesinin insan tipine göre olagan boyda; siyah ve
yogun, Romalı modelinde kesilmis saçı; erkeksi yüz hatları, genis alnı, düz
burnu, yasadıgı çagdaki tarza göre sekillenmis bıyık ve sakalı, anlamlı agzı,
ince çerçeveli gözlüklerinin arkasında kalın kasları, yumusak ve etkileyici
bakısıyla; akıllı, çekici ve kıbar bir görüntü olusturuyordu. Ses tonu net ve
erkeksiydi; ve aksanı ruhunun samimi duyarlılıgını yansıtıyordu. Elleri
orantılı , esnek ve yumusak... Devamlı uygulanan agır ve inatçı egzersizler
parmaklarının anatomisini ortaya çıkartmıstı. (...) Tırnakları, parmakların
ucunun seviyesinde kesilmisler; sol elinin parmak uçları, devamlı
diyapazonu vurmaktan sertlesmislerdi. (...) Bir tırnagını yitirdiginde, telin
üzerindeki tırnak vurusu olmadan nasıl ham bir ses ortaya çıktıgını fark
etmisti. Bu durumda parmagın farklı bir hareket, farklı bir kuvvet, farklı bir
dokunusa ihtiyacı oluyordu. “18
Pujol’a göre Tarega, parmak ucu kullanımına Prat’ın belirttigi gibi herhangi bir
rahatsızlık nedeniyle degil, tamamen kendisinin arastırmaları sonucu karar vermistir.
Tarrega’nın müzikalitesindeki asamalı degisimi, hocasının Mozart, Haydn ve Beethoven,
sonra Chopin, Mendelssohn ve Schumann çalısırken gelistigine isaret eden Pujol, Tarrega’nın
son olarak Bach’ın eserlerini çalısırken, daha iyi bir müzikalite için, daha saf bir ses aradıgını
belirtmekte ve bu sesi yaylı çalgıların tınısına yakın olan parmak ucu teknigi ile yakaladıgını
dile getirmektedir. Bu teknigin seslere, maksimum hacim, kuvvet ve saflık kazandırdıgını
belirten Pujol, bunun nedenini “parmak ucunun tırnaga göre daha genis ve daha yumusak bir
yapıda olmasıdır” diyerek açıklamaktadır.19
17 Carlos Gomez AMAT, “19. Yüzyıl”, Historia De La Musica Espanola, 5. Cilt, _kinci basım
Madrid 1988, s.91–92
18 Emilio PUJOL, Tárrega - Ensayo Biográfico, Los Talleres Gráficos de Ramos, Afonso & Moita,
Lda.Lisboa 1960, s.149
19 Emilio PUJOL, The Dilemma of Timbre on the Guitar, Ricordi Americana, Buenos Aires, 1960,
s. 48–49
Espinos,