Gitar Eğitimi-Videolu Dersler (6.YIL)
Türkiye'nin İlk Gitar Eğitim Sitesi-Kuruluş 2007

Gitar Eğitimi


   GİTAR EĞİTİMİ
 

Biz genelde elimize gitarı aldığımız zaman sağ dizimizin üzerine dayarız. Aslında bu tutuş hatalı bir tutuştur. Özellikle klasik gitar çalarken en uygun tutuş şekli yukarıdaki gibi olmalıdır. Yani sol ayağımızın altında bir yükseltici (Ayaklık) olmalıdır ve gitar sol dizin üzerine yerleştirilir. Bu tutuş sayesinde gitara daha çok hakim olabiliriz. Ayrıca sol elimiz gitarı taşıma yükünden kurtulur ve klavye üzerinde daha özgür hareket edebilir hale gelir. Peki gitarı sağ dizimizin üzerine koyarsak ne olur? “Eğer klasik gitar çalmıyorsanız gitarı sağ dizinizin üzerinde çalmanızın bir sakıncası yok.” Unutmayın gitarı çalabilmenin en önemli sırrı doğru tutmaktır. Bence gitarı doğru tutan öğrenci % 50 çalmayı başarmış demektir. Kişi her gitar çalışmaya başlamadan önce “Acaba ben gitarı doğru tutuyor muyum?” diye kendini sorgulamalıdır. Unutmayın alışkanlık haline gelmiş bir hatayı düzeltmek, hiç bilmeyene öğretmekten daha zordur. Hiç bilmeyen doğruyu daha çabuk öğrenirken, hatalı çalışmış ve buna alışmış biri doğruya dönüş yapmakta çok zorlanır. Yeni başlayanlar için ilk derslerimizden birisi de gitarın nasıl tutulacağı olacak, bu ders gitarın kavranması, sağ ve sol el pozisyonları ve pena nasıl tutulur gibi başlıkları da içeriyor. Çok basit ve önemsizmiş gibi görünse de ilk edindiğiniz alışkanlıkların muhtemelen ömrünüz boyunca devam edeceği ve yanlış olabilecek bu alışkanlıklardan kurtulmanın sandığınızdan daha fazla olacağını da unutmamanız gerekiyor. Bu yüzden eğer gitar çalmayı kafanıza koyduysanız özellikle bu dersteki 'yapılmaması gerekenler - hatalar' başlık ve örneklerini dikkatle izlemenizi tavsiye ediyorum. Öncelikle gitarın nasıl kavranacağı konusu ile başlayalım. Burada her ne kadar 'rahat' bir pozisyon altın standart olsa da özellikle yeni başlayan gitaristlerin gerek gitarda bastığı perdeleri görebilmek gerekse öne fazla eğilme güdüsünden gitarı kendi gövdelerine paralel değil biraz açılı tuttuğunu görüyoruz. Aşağıdaki resim örneğinde gördüğümüz gibi gitaristimizin gitarı gövdesiyle aynı düzlemde, sap biraz yukarıya yönelmiş ve 'rahat' açık bir postürde duruyor. Yeni başlayan arkadaşlarımızın düştükleri bir yanlışlıkta kendilerini gereğinden fazla sıkmaları tabiri caizsse 'kasmaları'. Hayattaki tüm diğer işlerde olduğu gibi gitarda başarıda da temel, rahatlık ve hakimiyete dayanır. Kaba bir tabir 'Kıçınızı sıkın ellerinizi gevşetin' der buradaki ilk tabiri mecazi algılıyor yani 'çok çalışıyoruz' ikincisini ise gerçek anlamıyla alıp rahatlığı ön planda tutuyoruz.

 

 2.Akor: Üç veya daha fazla sesin aynı anda tınlamasına akor denir. Her çalgı ile akor çalınamaz. Akor çalabilen çalgıların başında piyano ve gitar gelir. Bu çalgılarda aynı anda üç ve üçden fazla ses çalınabilir. Bu nedenle gerek piyano ve gerekse gitar çok iyi birer solo çalgı oldukları gibi çok da iyi birer eşlik çalgısıdırlar. Gitardaki akor kalıplarına geçmeden önce notaların simgelerini öğrenelim. Notaların karşılığı olan harf simgeleri şöyledir: La Si Do Re Mi Fa Sol A(LA) B(Sİ) C(DO) D(RE) E(Mİ) F(FA) G(SOL) Bilindiği gibi Batı Müziğinde iki ana akor vardır. MAJÖR ve MİNÖR. Tek başına bir "C" gördüğümüz zaman bu "Do Majör" akoru demektir. Eğer "C"nin yanında küçük "m" harfi varsa "Cm" bu da "Do minör" demektir.Bu bütün akorlar için geçerlidir. Gelelim bu ders öğreneceğimiz iki akora: LA MİNÖR(Am) ve Mİ MAJÖR(E)

 

 



1.ŞEKİL LA MİNÖR 
2.ŞEKİL Mİ MAJÖR

Önce yukarıdaki her iki kalıbı da parmaklarımıza bakmadan hatasız basmaya çalışalım. Tabiki hemen başaramayacaksınız ama sabırla çalışırsanız çok kolay olduğunu anlayacaksınız. Ancak parmaklarımızın perdelere doğru basmasına, diğer tel ve perdelere de dokunmamasına özen göstermeliyiz. Kolay değil ama çalışarak her şey başarılabilir.
Şimdi de yeni bir akor daha öğrenelim. Bu akorun adı da RE MİNÖR sembolü Dm’ dir. Bu akor çalınırken en kalın tel olan Mi teline dokunmamaya çalışmalıyız.

 

 Bu akorla bildiğiniz akor sayısı üçe çıktı. Bu üç akorla bile çok sayıda şarkı çalabilecek ve hatta besteler bile yapabileceğiz. Türk Pop Müziğinde bu üç akor çok sevilir ve kullanılır. Ve şimdi de çok önemli bir ritm öğreneceğiz. Folk Ritm. Bu ritm ile de bir çok şarkıya eşlik edebilecek ve ritm gitar çalma mantığını kavrayabileceğiz.

 

 

Ödevimiz ; Am, E ve Dm akorlarını folk ritm eşliğinde art arda sıralamak. Artık parmaklarımız her üç akoru da ezberlemiş olmalı. Geçişleri sayısız kere yapmalıyız ve hiç ümitsizliğe kapılmamalıyız. Boş kaldığınız her an elinize gitarı almalı ve çalışmalısınız. Bir iki ay sonra vereceğiniz küçük konserleri düşünürseniz eminim daha büyük bir hırsla çalışırsınız. Ama çalışmazsanız öğrenmeniz mümkün değil, bunu unutmayın.

 

 

Birinci Pozisyondaki Diğer Basit Akorlar

 

C(DO MAJÖR)

 

 

D(RE MAJÖR)

 

 

G(SOL MAJÖR)

 

 

B7(si majör 7 li)

 

 

A(la majör)

 

 

Em(mi minör)

 

 

Bare Akorlar

 

(FA MAJÖR)

 

Birinci pozisyon akorlarından sonra dört önemli akoru da çalışmamız gerekiyor. Ancak bu akorlar öğrendiklerimize göre biraz daha zor basılan akorlardır. Bu akorlara bare akorlar denir. Çünkü sol elimizin işaret parmağı tüm tellere aynı anda basmak zorundadır. Bunlardan birincisi Fa Majör (F) akorudur.
  Bu akor sizi çok zorlayabilir ama yılmayın. Sadece bu akor için en az 1 hafta çalışmalısınız. Şarkı çalmayı boş verin, sadece bu akorla uğraşın. Çalabilen arkadaşlarınızın ellerine iyi bakın. Bir süre sonra da sizede kolay gelmeye başlayacak. İşte bu engelide aştıktan sonra artık gönül rahatlığıyla “Ben ritm gitar çalabiliyorum” diyebilirsiniz. Bare akorlar basılması belki biraz zordur ama bizim ufkumuzu birden genişletir. Örneğin Fa Majörü atık basabiliyorsunuz diyelim. Sanmayın ki bir akor öğrendiniz. Elinizi diğer perdelere kaydırdıkça yeni yeni akorlara ulaşırsınız. Fa Majörü 1. perdeden değilde 2. perdeden basarsanız Fa # Majör (F#) akoruna, 3. perdeden basarsanız Sol Majör (G) akora ulaşırsınız. Bu böyle giderek sizi bir çok başka akorlara doğru taşır.

 

 

 

İkinci bare akor Fa Minör (Fm) dür. Fa Majörü basabilen herkes bu akoruda rahatlıkla basabilir. Fa Majör gibi basıyoruz ama 2. parmağı kaldırıyoruz.

 

İşte bu. Fa Minör (Fm) Bunu da 2. perdeden basarsak Fa diyez minör (F#m) akoruna, 3. perdeden basarsanız Sol minör (Gm) akoruna, 4.perdeden basarsanız Sol diyez minör (G#m) akoruna .........8. perdeden basarsanız Do minör (Cm) akoruna ulaşırsınız...

 

 

 

 

 

(Sİ BEMOL MAJÖR) 
Üçüncü bare akor da Si bemol majör (Bb) dür. Si bemol majör basabilmek içinde biraz yorulabilirsiniz. Ama dediğimiz gibi “YILMAK YOK”

 

İşte böyle bir şey Si Bemol Majör. Bunu da 2. perdeden basarsak Si Majör (B) akoruna, 3. perdeden basarsanız Do Majör (C) akoruna, 4.perdeden basarsanız Do diyez Majör(C#) veya Re bemol Majör (Db) akoruna .........8. perdeden basarsanız Fa Majör (F) akoruna ulaşırsınız...

 

 

 

(Sİ BEMOL MİNÖR) 
Dördüncü ve son bare akor da Si bemol minör (Bbm) dür. Si bemol minör basabilmek artık size hiç de zor gelmeyecek. Çünkü biraz da olsa Fa Majöre benziyor.

 

 

 


 

Tüm hakları Gitaregitimi.tr.gg Sitesine Aittir. Ankara'nın En Kapsamlı Haber Sitesi www.ankarahaberleri.net